• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 29 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56245
+
-

سهم‌خواهی آذربایجان شرقی  از صنعت خودرو

رئیس انجمن قطعه‌سازی کشور: استان در زمینه تولید و مونتاژ خودروهای باری سنگین ظرفیت خوبی دارد

صنعت
سهم‌خواهی آذربایجان شرقی  از صنعت خودرو

سیدمرتضی احمدپور | تبریز – خبرنگار:


چند ماه قبل استاندار آذربایجان شرقی در نخستین روزهای آغاز به کارش و در گفت‌وگو با همشهری از برنامه‌ریزی برای ایجاد قطب سوم خودرو کشور در استان خبر داده بود. به غیر از 2 شرکت بزرگ ایرانی، کارخانه‌های متعدد خودروسازی دیگری هم در کشور فعال هستند. در آذربایجان شرقی هم کارخانه‌های متوسط خودروسازی فعال‌اند و خودروهای سبک و سنگین تولید می‌کنند که برخی از این خودروها در نوع خود منحصر به فرد هم هستند. در این گزارش میزان پیشرفت و تحقق اهداف استان برای دستیابی به قطب سوم خودروسازی را بررسی می‌کنیم. 


پیش‌زمینه‌های ایجاد قطب سوم خودرو در استان 

انتخاب «رضا رحمانی‌»، نماینده سابق تبریز‌، اسکو و آذرشهر به عنوان وزیر صنعت معدن و تجارت را می‌توان یکی از عوامل تسریع در استقرار قطب سوم خودرو در استان دانست. یکی از وعده‌ها و دغدغه‌های رحمانی در زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی ضرورت ایجاد این قطب در استان با توجه به استقرار قطعه‌سازان بزرگ و اصلی خودرو کشور در این منطقه بود. 

او در جلسات مختلف از تلاش خود و همکارانش در مجلس برای انتقال زیرساخت‌های لازم در این زمینه خبر می‌داد و پس از انتخاب به عنوان وزیر جدید صمت هم در اقدامی عملی اختیارات ویژه‌ای به استاندار آذربایجان شرقی تفویض کرد تا بتواند با سرعت بیشتری این گام را دنبال کند. گذشته از این تمایل «محمدرضا نعمت‌زاده»، وزیر سابق صمت، به ایجاد این قطب در استان با توجه به سابقه وی در صنعت خودروسازی کشور هم موجب شده روند تحقق این آرزوی صنعتی در استان تسریع شود.  

حضور نعمت‌زاده در جلسه اخیر صنعتگران استان و تشویق آنان به حضور مؤثر در ایجاد کارخانه بزرگ خودروسازی کشور در استان پیش‌زمینه دیگری برای ایجاد این صنعت در استان است که می‌تواند علاوه بر آذربایجان شرقی، منطقه شمال غرب کشور را نیز تحت تأثیر قرار داده و زمینه صادرات انواع خودرو را هم با توجه به مرزی بودن این استان مهیا کند. 


برگزاری جلسات هماهنگی صنعتگران استان 

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی در این زمینه می‌گوید: با توجه به اهداف کلانی که از سوی مسئولان ارشد استان تعیین شده، ایجاد یک تشکل بزرگ صنعتی برای خودروسازی در استان مورد توجه قرار دارد تا بتوان با محوریت این سازمان، این همگرایی و تشکل واحد را سرو‌سامان داد.  «حسین نجاتی» ادامه می‌دهد: ایجاد یک برند بومی در گستره توزیع ملی و با اولویت خودروسازی در استان به عنوان یک مطالعه راهبردی در استانداری آذربایجان شرقی پیگیری می‌شود و به صورت علمی در این زمینه برنامه‌ریزی خواهد شد. 

وی بیان می‌کند: جلسات متعددی در این زمینه تشکیل شده و در آخرین جلسه‌ای که در محل سازمان صمت در استان و با حضور خودروسازان برتر استانی و وزیر سابق صمت برگزار شد و هماهنگی‌های لازم برای تعیین محورهای مطالعه و این که چه خودروهایی مزیت تولید در استان را دارند، بررسی شد. 


ایجاد قطب سوم خودرو کشور

رئیس هیأت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور بیان می‌کند: در همین زمینه و با توجه به پیشینه استان در زمینه تولید و مونتاژ خودروهای باری سنگین مزیت خوبی داریم. در این زمینه با شرکت سایپا و همچنین سازمان استاندارد توافقاتی صورت گرفته است تا گام‌های ایجاد قطب سوم خودرو کشور در تبریز محکم و عملیاتی‌تر برداشته شود. 

«رضا پاشایی» تاکید می‌کند: شرکت‌هایی مانند ایدم و چرخشگر برای تولید موتور خودرو، و بخش خصوصی هم در زمینه مونتاژ انواع کشنده‌های سنگین به صورت انبوه اعلام آمادگی کرده‌اند؛ البته این شرکت‌ها در حال حاضر نیز موتور و کشنده تولید و مونتاژ می‌کنند اما در قالب قطب خودروسازی شرکت‌های موجود به صورت یک هلدینگ و با هدف‌گذاری مشخص‌تر و به عنوان یک برند واحد به فعالیت ادامه می‌دهند‌. در حقیقت این قطب خودرو به هم چسباندن و تقویت قطعات پازلی است که می‌تواند منجر به یک صنعت پویا و افتخار‌آفرین در عین اشتغال‌زا بودن در استان باشد. 

این مسئول از آغاز مطالعات لازم در این زمینه خبر می‌دهد و می‌گوید: با انجام مطالعات لازم نقشه راه ایجاد این قطب در استان مشخص‌تر می‌شود و با هماهنگی مشاوران صنعتی استانداری و دانشگاه‌های استان، همچنین تولید‌کنندگان خودرو این مطالعات با رویکرد عملیاتی شدن در آینده نزدیک انجام می‌شود. 


امکان تولید خودروهای تجاری سبک و سنگین 

رئیس هیأت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور هم عنوان می‌کند: در آذربایجان شرقی شرکت‌های بزرگ صنعتی وجود دارد که می‌توانند زمینه لازم برای ایجاد قطب سوم خودرو در استان را مهیا کند؛ شرکت‌هایی مانند تراکتور‌سازی‌، ایدم‌، چرخشگر، ماشین‌سازی و ده‌ها شرکت بزرگ و صدها واحد قطعه‌ساز کوچک و متوسط در استان در حقیقت اجزای تشکیل‌دهنده یک واحد صنعتی بزرگ و بومی خودروساز در کشور هستند. 

«رضا پاشایی» ادامه می‌دهد: برای موفقیت در این زمینه در گام نخست نیازمند شناخت ظرفیت‌های موجود و همگرایی واحدهای صنعتی قطعه‌ساز هستیم و در گام دوم باید مزیت‌های تولید خودروهای مناسب در استان شناسایی شود. بر این اساس و با بررسی‌های اولیه مشخص شد امکان تولید انواع خودروهای سبک و سنگین تجاری در استان، همچنین مونتاژ انواع کشنده‌های معتبر جهانی وجود دارد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید